[Interview] Erik Wiese over Instagram-bureau Instagras

  • Bureaus
  • 29 okt 2015 @ 00:00
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewSocial mediaStrategie

Social media-bureau Blauw Gras richt een nieuw creatief bureau op, gespecialiseerd in Instagram. Deze nieuwkomer Instagras gaat zich full-focus richten op het in beeld brengen van merken op Instagram. MarketingTribune spreekt met Erik Wiese, mede-oprichter van Blauw Gras en Instagras. 'Alleen inspirationele merken zijn levensvatbaar op Instagram.'

Erik gefeliciteerd, naast Blauw Gras nu ook Instagras! Hoe is het met je?

Thanks! Het gaat heel goed met me. We zijn met zulke leuke dingen bezig, dit geeft enorm veel energie. Instagras is geboren, en met Blauw Gras hebben we de vaart er goed in zitten. 

Waarom Instagras? Vertel alles!

Omdat we fan zijn van Instagram! Maar dat alleen is natuurlijk geen basis zijn om Instagras te starten. Wij geloven in de kracht van Instagram. Het is hét perfecte medium om merken in beeld te brengen. Brand managers weten als geen ander de merkidentiteit van zijn/haar merk naar boven te halen. Tevens brengen ze helder de leefwereld van de doelgroep in kaart. Maar de kunst zit ‘m juist in deze twee werelden samen te brengen. En dat is precies waar Instagras meerwaarde kan bieden.

Vanwaar de keuze om Blauw gras en Instagras uit elkaar te trekken? Instagram is toch ook social media?

Met Blauw Gras hebben we een switch gemaakt van ‘social bureau’ naar creatief bureau met social als roots. We doen nog steeds heel veel content en community management. Maar daarnaast denken we ook met veel opdrachtgevers mee op merk en concept én voeren we het uit. Zo is deze week het platform www.tijdvooreerlijkheid.nl gelanceerd. Ter ere van de Fairtrade Week zetten we het merk Fair Trade Original in de spotlights met haar merkverhaal en brede assortiment centraal. Daar zit ook direct een stuk Instagras in, in de vorm van influencers. 

Instagram wordt steeds meer populair. Gaat Instagram het winnen van Facebook? Waarom?

Instagram biedt ten opzichte van alle andere (consumer based) social platforms de meeste ruimte en mogelijkheden voor merken. Facebook draait om vriendschap en informatie. Instagram draait om mooie beelden. Doordat het minder om vriendschap draait, liggen er meer kansen voor merken om zich te presenteren. Je zit als het ware minder in de comfortzone van de consument. Men accepteert op Instagram content van alle bronnen, mits het maar relevant, niet commercieel en visueel aantrekkelijk is.

Dus Facebook en Instagram hoeven elkaar niet te bijten. Facebook heb je voor vriendschappen en informatie, Instagram voor inspiratie. De vraag hierbij is wel: Pakt Instagram tijd af van Facebook? Het gaat uiteindelijk allemaal om het winnen van zoveel mogelijk tijd van zoveel mogelijk users. 

Hoe zal Instagram veranderen als social media kanaal - voor gebruikers en voor het bedrijfsleven - door de komst van advertenties?

Instagram gaat niet veranderen, de benadering van merken moet wel veranderen. Instagram-gebruikers accepteren geen commerciële boodschappen en beelden. Brand managers moeten dus goed gaan nadenken hoe ze hun identiteit en boodschap door vertalen in mooie beelden, in de leefwereld van de doelgroep. Precies op dat punt denken wij graag mee. 

Moet elk bedrijf op Instagram? Welke branche en organisaties absoluut wel en welke niet persé?

Absoluut niet. Alleen ‘inspirationele merken’ zijn levensvatbaar op Instagram.  

Facebook heeft zijn charme verloren door de vele ads en commerciële ontwikkelingen. Gaan advertenties ook Instagram niet verpesten voor de gebruiker? En is Instagram dan nog wel interessant voor het bedrijfsleven?

Ik snap je gevoel. Echter is Facebook nog helemaal ‘aan’! Het is steeds meer een informatieplatform geworden. Facebook is – als je het mij vraagt – hét centrale platform om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Binnen jouw eigen leefwereld, maar ook daar buiten.

Wat houdt Instagram marketing volgen jou in? Wat zijn de doelstellingen, uitdagingen en valkuilen hierin?

Wij hebben het gevangen in onze pay-off: Jouw merk in beeld. Hierin is het woord beeld tweeledig. Enerzijds beeldend/visueel, anderzijds in beeld bij de doelgroep. Het is dus een combinatie van content en relevant bereik. Dit laatste doen we door middel van de inzet van advertising en influencers. 

Welke ontwikkelingen verwacht jij op het social media kanaal en binnen Instagram marketing?

Advertising binnen Instagram gaat geaccepteerd worden, mits merken zich houden aan de eisen van de users: relevant, niet commercieel en visueel aantrekkelijk. Zorg er dus met je merk voor dat je door de juiste specialisten geadviseerd wordt, anders kan je veel weerstand krijgen van jouw doelgroep. 

Je bent hartstikke jong en al twee bureaus opgericht?! Wat probeer je te bewijzen Erik? 

Goede vraag. Ik en mijn compagnon Erjon hebben beide een topsport verleden (respectievelijk bij Go Ahead Eagles/PEC Zwolle en De Graafschap). De voetbal shirtjes hangen ook in ons kantoor. Vanaf jongs af aan zijn we gewend om het beste in je naar boven te halen. Nooit tevreden zijn, jezelf altijd ontwikkelen en uitdagen. Daar ligt denk ik onze kracht. Dat we jong zijn, zie ik als een voordeel. We worden niet geremd door ‘de gebaande paden’. Zo houden we een frisse en jonge kijk op alles. Zodra we alles op basis van ervaring gaan doen, is heel snel de uitdaging weg denk ik. Dat is ook de reden dat we constant nieuwe impulsen geven aan onze business. 

Wie zijn de andere oprichters? Hoeveel werknemers hebben jullie nu?

Samen met Erjon Tuenter ben ik Blauw Gras 4 jaar geleden gestart. Letterlijk in de studentenkamer in Tilburg. Dat we nu met 10 onwijs goede en leuke toppers aan het IJ in Amsterdam zitten, hadden we niet durven dromen natuurlijk. 

Naast dat we samen aan Blauw Gras en Instagras bouwen, zijn we ook onwijs goede vrienden. Dit waren we al voordat we begonnen met ondernemen. Na een drukke week – waarin we elkaar 50/60 uur zien – gaan we gerust samen een weekendje weg. Of sterker nog, op vakantie. Je zou het bijna een huwelijk kunnen noemen!

Wat kunnen we in de nabije toekomst nog meer verwachten van Blauw Gras en/of Instagras?

Onze visie is ‘de wereld bevrijden van saaie communicatie’. Dit kunnen we alleen realiseren met werk wat er toe doet, voor bedrijven/merken die een belangrijke rol vervullen binnen hun branche. Wanneer we ons portfolio bekijken, zouden we dit al op hele korte termijn kunnen gaan realiseren. Of zijn we dat inmiddels al aan het doen?

www.instagras.nl
www.blauw-gras.com

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken